Pages

Monday, March 14, 2011

Selamat tinggal nenek (T____T)

Assalamualikum!

Kadang-kadang, semua orang pelik dengan perangai saya. Dalam ketawa, ada tangisan. Dah lama saya diamkan diri. Saja sibukkan diri dengan jalan-jalan KL-MELAKA macam mid-ktm mid. hahaha!

Pada 8.3.2011 (3.30petang) ,

Nenek saya telah kembali ke rahmatullah. Walaupun arwah hanya nenek tiri, tapi kasih sayang yang diberi seperti cucu kandung. Dari KUIM ke MUAR, hanya sejam perjalanan saya ke sana. Dalam keadaan kaku, beku dan pucat, nenek terlantar di atas papan. Hati sayu melihat tubuh nenek dimandikan dalam keadaan tubuh yang pucat. Hanya mak yang kuat untuk mandikan nenek. Saya hanya mampu perhatikan dari tepi ketika tubuh nenek disiram air.
 
Dalam keadaan kaku, saya dekatkan diri ke tubuh nenek yang sedang dikapankan. Ku menatap wajah nenek dengan hati sayu. Hanya saya seorang cucu yang berada di tepi nenek ketika nenek dikapankan. Mana cucu kandung nenek? Mereka hanya perhatikan dari jauh saja. Kenapa??

Nasi sudah menjadi bubur. Tak perlu ditangisi lagi walau hati sebenarnya tidak sedih. Kenapa ada lagi cerita seperti SI TANGGANG pada zaman ini?? Sedih hati ku terkenangkan kisah nenek dengan cucu dan anak kandungnya.

Setiap kali musim raya menjelma, nenek akan buat kiraan pada kelendar tarikh saya dan keluarga saya untuk pulang ke MUAR. Nenek seperti hanya ada kami dalam hidupnya. Wajah gembira tak terkata jika kami sampai di depan pintu rumah nenek. HAH!! Mula la aksi peluk cium rapat-rapat...lama-lama... Tak sampai berapa minit, nenek ke dapur untuk memasak. Kalau kami ke dapur juga, mesti disuruh ke depan. Tak pun, nenek akan suruh kami tidur kerana nenek tahu kami kepenatan, lagi-lagi ayah yang drive.

Masakan nenek tak kan ku lupa ASAM PEDAS IKAN KEMBUNG kegemaranku akan nenek buat. Gulai dan sambal belacan kegemaran mak dan ayah. Bertambah-tambah nasi sampai perut senak kami makan. Tapi nenek tak suka menyusahkan orang. Jika diajak tinggal dengan kami, macam-macam alasan diberi.

Tepat jam 4.00 petang, saya mencium dahi nenek untuk kali terakhir. Hatiku sayu pabila ku cium dahinya dan ku usap-usap kepalanya. Bertambah sayu pabila terdengar suara mak menangis di tepi nenek. Mak ku adalah yang paling rapat dengan nenek. Segala masalah, mak akan selalu bercerita dengan nenek jika pulang ke kampung. Sekarang bagi mak, "sudah tiada tempat mengadu lagi". Luahan hati mak kepada ku.

Masuknya azan z0h0r, jenazah nenek dibawa ke masjid. Sesudah solat jenazah, nenek dibawa ke tanah perkuburan berdekatan rumah lama nenek. Arwah nenek sangat baik hati dan penyanyang. Semoga Allah tempatkan beliau dalam kalangan orang-orang yang beriman. AMIN!!!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...